Det vækker ikke ubetinget glæde i Videnskabsklubben, at børn står i kø for at få stillet deres sult efter naturfagsundervisning. Det vidner nemlig om stort behov, skolen ikke formår at tilfredsstille, mener direktør Rikke Schmidt Kjærgaard.

Rikke Schmidt Kjærgaard skriver i dette debatindlæg, at hun finder Videnskabsklubbens lange ventelister med børn, der ikke får stillet deres appetit på naturfagsundervisning i skolen, bekymrende. (Foto: Lars Svankjær)

Dette debatindlæg blev publiceret på Skolemonitors hjemmeside 5. oktober 2023.

En ny VIVE-rapport kaster lys over en bekymrende udfordring i vores skolesystem.

Eleverne har en betydelig interesse for naturen med sig hjemmefra, men folkeskolen formår ikke at omsætte denne interesse til en gnist for naturfagsundervisningen.

Det er for mig at se en naturfagsundervisning i krise. Men desværre kommer rapportens konklusioner ikke bag på mig.

Videnskabsklubben har i årevis været et populært tilbud for nysgerrige unge sind, men den massive efterspørgsel, vi oplever i disse år, er bekymrende.

LÆS OGSÅ: Tilmeldings-amok: Se de vilde ventelister for at gå til videnskab i fritiden

Vi har ekstremt lange ventelister med børn, der ikke får tilfredsstillet deres nysgerrige kløen i skolen.

Det er en klar indikation af, at der eksisterer en dyb sult efter praktisk og inspirerende naturfagsundervisning, som skolen ikke formår at tilfredsstille.

En del af løsningen ligger helt sikkert i politiske beslutninger om blandt andet øgede ressourcer, men jeg er samtidig overbevist om, at der findes gratis læring i Videnskabsklubbens tilgang, som skolen med fordel kan tage med sig, når der forhåbentlig skal arbejdes intensivt for en forbedret naturfagsundervisning herfra.

LÆS OGSÅ: Læringsforsker: Derfor rammer Videnskabsklubben helt rigtigt

Konceptet er lige til at kopiere
Så hvad er det, Videnskabsklubben gør, der virker?

For det første lægger vi stor vægt på hands on forsøg, aktiviteter og eksperimenter.

Vi lader eleverne tage styring over deres egen læring ved at udforske og opdage naturfænomenerne i praksis.

Skolen kan tage ved lære ved at integrere flere praktiske elementer i naturfagsundervisningen. At se kemiske reaktioner ske, at prøve en evolutionær begrænsning – såsom at mangle sine tommelfingre – på egen krop eller at udforske økosystemer i den virkelige verden kan gøre naturfagene langt mere engagerende for eleverne.

LÆS OGSÅ: Videnskabsklubben fremhæves som naturvidenskabeligt flagskib

En anden nøglefaktor i Videnskabsklubbens succes er tilgængelige rollemodeller.

De yngre børn bliver undervist af ældre elever, som i forvejen har en stor interesse for naturfagene, og det bringer en ægte passion for naturvidenskaben ind i klasselokalet og skaber rammerne for et interessefællesskab på tværs af alder.

Det er et koncept, som let lader sig kopiere i skoleregi.

LÆS OGSÅ: Royal pris til Videnskabsklubben: ”Jeg kunne ikke være mere glad og stolt”

Børn skal turde at fejle
Videnskabsklubben giver desuden eleverne et præstationsfrit læringsrum.

Her er det tilladt at begå fejl og eksperimentere uden frygt for dårlige karakterer, og det skaber plads til at udfolde en oprigtig nysgerrighed.

Skolen bør arbejde på at skabe et miljø, hvor eleverne føler sig trygge ved at udforske, stille spørgsmål og lære ved at prøve sig frem – og fejle. Det fremmer kreativitet og en dybere forståelse af og forbundethed med naturfagene.

Endelig giver vi eleverne medbestemmelse. De opstiller hypoteser i fællesskab og laver deres egne undersøgelser af verden, og det står dem frit for at afvige fra undervisningsplanen, hvis et forsøg for eksempel udvikler sig i en spændende, uforudset retning.

Følelsen af at have indflydelse og blive inddraget har stor betydning for elevernes motivation, og skolen bør arbejde på at tilbyde mere fleksibilitet i naturfagsundervisningen, så eleverne kan fordybe sig mere i de emner, der vækker deres nysgerrighed og lidenskab.

LÆS OGSÅ: Dronningen hædrer Videnskabsklubben med fornem pris

Vedvarende naturlig interesse
Det er på tide, at skolen får greb om den naturlige nysgerrighed, som eleverne tager med sig hjemmefra, så vi kan få den transformeret til en vedvarende interesse for naturfagene.

I Videnskabsklubben har vi allerede vist vejen ved at imødekomme et behov, der ikke bliver opfyldt i skolen.

Lad os sammen arbejde på at inspirere, udfordre og engagere børnene i naturfagene, så de kan udforske verden med nysgerrighed, kreativitet og begejstring.

Det er vejen frem mod en mere kompetent og videnskabsinteresseret generation, der kan forme vores fremtid.

LÆS OGSÅ: Debat: Folkeskolen anno 2023 dræber børnenes nysgerrighed