Hvad kan vi lære af fortiden?
Hvad kan fortiden fortælle os om vores forfædre? Hvordan kan fortiden hjælpe os med at passe på fremtiden? Hvilke spor sætter vi selv i verden? Dette er nogle af de spørgsmål, som miniforskerne skal arbejde med på Videnskabsklubbens nye arkæologiforløb. Læs mere om forløbet i artiklen her.
I syv uger skal børnene dykke ned i forskellige arkæologiske emner og metoder. De skal bl.a. udtrække DNA fra en banan, lave en borekerne af modellervoks og undersøge indholdet i en (næsten ægte) lort. Forløbet om arkæologi blander humaniora med naturvidenskab og er dermed det første tværfaglige forløb i Videnskabsklubbens portefølje.
Arkæologiforløbet er udviklet af forskere fra UrbNet på Aarhus Universitet med projektleder Julia Steding og professor Rubina Raja i spidsen. Forløbet har modtaget støtte fra Novo Nordisk Fonden, Beckett-Fonden og Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond.
Eksempel på en eftermiddag i arkæologiforløbet
Velkommen
Hvad skal vi lave i dag? Dagens spørgsmål: Hvor farverig var fortiden?
Introduktion: Hvad er arkæologi?
Miniforskerne bliver først introduceret til, hvordan kunst er blevet brugt gennem historien. Bagefter skal de udføre et eksperiment med kromotografi, som er en metode, der kan skille stofferne i en blanding fra hinanden – for eksempel vil gul og blå skille sig fra hinanden i en grøn farve. Til sidst skal miniforskerne fremstille deres egen maling.
Aktivitet 1: Kromatografi
Miniforskerne får fire papirstrimler, som de skal nummerere og nederst tegne en streg på. Over stregen skal de nu sætte en tyk streg med en af tusserne. Strimlerne sættes fast på et træspyd og hænges over en beholder med vand.
Nu skal miniforskerne formulere deres hypotese: Hvad sker der, når papirstrimlerne rører ved vandet?
Mentorerne starter stopuret, og efter 2 minutter fjerner miniforskerne strimlerne og hænger dem til tørre. Blev miniforskernes hypotese be- eller afkræftet?
Pause med snacks
Aktivitet 2: Lav maling med forskellige bindemidler
Miniforskerne får nu udleveret små bægre, hvor de skal skrive navnet på det bindemiddel, de putter i (akaciehonning, arabisk gummi eller hørfrøolie). Derefter skal de vælge en farve/et pigment og formulere en hypotese i deres feltdagbog, om hvordan de tre bindemidler påvirker malingen – hvilket bindemiddel vil for eksempel give den mest skinnende maling?
Nu skal de prøve at blande ingredienserne og derefter på hvidt karton male en tyk streg med hver af de tre malinger.
Aktivitet 3: Hvad brugte fortidens mennesker til at male med?
Miniforskerne skal gætte, hvad fortidens mennesker brugte som redskaber til at tegne med. Nu skal de prøve at male med deres maling med forskellige redskaber: et træspyd, planter, et sugerør (pusteteknik) eller deres fingre.
Tid til refleksion
Miniforskere og mentorer reflekterer sammen over dagens spørgsmål. Hvad ville du tegne på din væg derhjemme for at vise, hvad der er vigtigt for dig?
Tak for i dag!
FN’s Verdensmål
I Videnskabsklubben påtager vi os ansvar for klodens og kommende generationers fremtid. Derfor bakker vi selvfølgelig op om FN’s Verdensmål og forsøger så vidt muligt at tænke dem ind i alle vores aktiviteter. Verdensmålene for dette forløb er på vej.