Arkæologi i videnskabsklubben

Tværfagligt forløb om menneskets fodspor i verden – målrettet 4.-5. klasse

Hvad kan vi lære af fortiden?

Hvad kan fortiden fortælle os om vores forfædre? Hvordan kan fortiden hjælpe os med at passe på fremtiden? Hvilke spor sætter vi selv i verden? Dette er nogle af de spørgsmål, som miniforskerne skal arbejde med på Videnskabsklubbens nye arkæologiforløb. Læs mere om forløbet i artiklen her.

I syv uger skal børnene dykke ned i forskellige arkæologiske emner og metoder. De skal bl.a. udtrække DNA fra en banan, lave en borekerne af modellervoks og undersøge indholdet i en (næsten ægte) lort. Forløbet om arkæologi blander humaniora med naturvidenskab og er dermed det første tværfaglige forløb i Videnskabsklubbens portefølje.

Arkæologiforløbet er udviklet af forskere fra UrbNet på Aarhus Universitet med projektleder Julia Steding og professor Rubina Raja i spidsen. Forløbet har modtaget støtte fra Novo Nordisk Fonden, Beckett-Fonden og Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond.

Eksempel på en eftermiddag i arkæologiforløbet

Velkommen
Lorum

Introduktion: Hvad er arkæologi?
Lorum

Aktivitet: ??
Lorum

Pause med snacks

Aktivitet: ??
Lorum.

Aktivitet: ??
Lorum.

Refleksion: Hvad er arkæologi?
Lorum.

Tak for i dag!

Vil du være miniforsker?

Hvis du er typen, der er nysgerrig på verden omkring dig og godt kan lide at lege og eksperimentere, så er Videnskabsklubben noget for dig!

Videnskabsklubben starter lige efter efterårsferien og varer i 7 uger.

FN’s Verdensmål

I Videnskabsklubben påtager vi os ansvar for klodens og kommende generationers fremtid. Derfor bakker vi selvfølgelig op om FN’s Verdensmål og forsøger så vidt muligt at tænke dem ind i alle vores aktiviteter. Verdensmålene for dette forløb er på vej.