
Debat: Skolen svigter elevernes naturlige nysgerrighed
Det vækker ikke ubetinget glæde i Videnskabsklubben, at børn står i kø for at få stillet deres sult efter naturfagsundervisning.
Det vækker ikke ubetinget glæde i Videnskabsklubben, at børn står i kø for at få stillet deres sult efter naturfagsundervisning.
Vi ønsker os brændende en ny naturvidenskabsstrategi. Sæt os i arbejde. Det er det, vi er her for, skriver Videnskabsklubbens direktør sammen med tre andre organisationer i et åbent brev.
Folkeskolen kan ikke rumme de elever, der tidligt viser særlig interesse for naturfagene, skriver Videnskabsklubbens direktør i dette debatindlæg.
Vi taber børns naturlige nysgerrighed og begejstring for naturfagene på gulvet. Fritidsaktiviteter kan være en del af løsningen.
Højt begavede børn oplever ofte at føle sig uden for fællesskabet og har desperat brug for særligt målrettede tilbud, der giver faglig mening og relevante udfordringer – også i fritiden.
Hvis vi skal rykke ved børns interesse for dyr, planter og energi, skal vi have naturvidenskaben helt ind i dagligdagen.