De fleste børn får en større tro på deres egne evner inden for naturvidenskab igennem Videnskabsklubbens forløb, viser den nyeste evaluering. Ekstremt positivt, lyder det fra klubbens direktør.

Matematik miniforskere

Theodor Ojén er et af de børn, der har deltaget i Videnskabsklubbens forløb, og som har fået bekræftet sin nysgerrighed og selvtillid inden for naturvidenskab. (Foto: Lars Svankjær)

Videnskabsklubbens forløb er nu helt afsluttede i hele landet, og i den forbindelse har Videnskabsklubben som sædvanlig gennemført en evaluering med henblik på at optimere og forbedre vores tilbud fra år til år. Evalueringen retter sig både mod seniormentorerne – de gymnasieelever, der underviser i Videnskabsklubben – og mod forældrene til de børn, der deltager i efterårets forløb.

I år har vi i forbindelse med evalueringen valgt at spørge ind til børnenes tro på egne evner inden for naturvidenskab.

Vi ved, at mange børn mister interessen for naturfagene gennem folkeskolen, og for rigtig mange af dem skyldes den manglende interesse, at fagene simpelthen opleves som “svære” og uden for deres rækkevidde.

Især pigerne har lav tiltro til sig selv og egne kompetencer inden for naturfagene, de såkaldte STEM-fag, og det afspejler sig i de lave ansøgertal til de naturvidenskabelige uddannelser. (Det kan du blandt andet læse mere om i denne rapport fra DEA, hvis du er interesseret i mere viden om emnet.)

LÆS OGSÅ: Læringsforsker: Derfor rammer Videnskabsklubben helt rigtigt

Næsten 9 ud af 10 oplever øget tro på egne evner
Derfor var vi interesserede i at finde ud af, om børnene gennem Videnskabsklubbens forløb ville opleve, at naturvidenskaben blev mere tilgængelig for dem, og om deres selvtillid og tro på egne evner steg. Resultatet er meget opløftende, idet 83 svarede, at miniforskerne oplevede en øget tro på egne evner efter 7 ugers forløb i Videnskabsklubben. Det er et tal, der glæder Videnskabsklubbens direktør.

“Det er ekstremt opløftende, at tallene afspejler den vision, vi har for Videnskabsklubben, nemlig at vi skal være med til at åbne børnenes øjne for naturvidenskaben og gøre den mere tilgængelig for alle,” siger Rikke Schmidt Kjærgaard.

I evalueringen har 50 procent af seniormentorerne desuden svaret, at de ikke oplevede forskel på drengene og pigernes tiltro til egne evner, mens 24 procent har svaret, at drengene troede mest på sig selv, og 10 procent har svaret, at pigerne troede mest på sig selv. Som et lille kuriosum var det primært drenge-mentorer, der svarede, at pigerne gik til opgaverne med størst selvtillid.

Styrket interesse for naturvidenskab
Det er også meget positivt at læse ud af evalueringen, at hele 78 procent af forældre til miniforskere mener, at forløbet har styrket deres børns interesse for naturvidenskab.

“Her skal man jo huske på, at børnene, der deltager i Videnskabsklubben, ofte har en interesse for naturvidenskab i forvejen, så det er selvfølgelig også et tal, jeg er meget stolt af,” lyder det fra Rikke Schmidt Kjærgaard, som understreger, at det ikke er nødvendigt at have en stor viden om naturvidenskab for at deltage i Videnskabsklubbens forløb. Eneste forudsætning er, at man som udgangspunkt er nysgerrig og har lyst til at lære mere.

Ifølge miniforskernes forældre var motivationen for at melde sig til Videnskabsklubben for 68 procents vedkommende dog netop, at børnene i forvejen havde en “interesse for naturvidenskab”, viser evalueringen.

LÆS OGSÅ: Du så ham her først: ESA’s kommende astronaut hedder Theo

LÆS OGSÅ: Marcus vil være DNA-forsker – eller skraldemand