”Jeg synes, at det ville være mega fedt at prøve at sidde med en elev, som pludselig knækker koden og siger:
Nu forstår jeg det!”

Derfor vælger gymnasieelever Videnskabsklubben

– Jeg vil gerne være mentor, da jeg gerne vil motivere og inspirere børn til at få en interesse for naturvidenskaben. Jeg vil gerne være med til at vække nysgerrighed og undervise om noget, som jeg også selv synes er spændende.
Sådan skriver én af de mange gymnasieelever, som allerede har grebet muligheden for at blive seniormentor i Videnskabsklubben til efteråret 2019.

En anden skriver, at klubben er ”et ideelt sted” for en som hende, der altid har haft en stor passion for de naturvidenskabelige fag og elsker at dele ud af sin viden.

Videnskabsklubben har spurgt de gymnasieelever, der har valgt at søge om at blive mentor, hvad der driver dem, og netop ønsket om at lære fra sig og give naturvidenskabelig interesse videre går igen hos mange af de unge ildsjæle.

Formidling og undervisning tiltrækker de unge

Det er første gang, at gymnasieeleverne er blevet bedt om at redegøre for deres motivation for at melde sig som seniormentorer i Videnskabsklubben, og det giver et vigtigt indblik i, hvad eleverne selv føler, at de får ud af forløbet.

Foreløbig har svarene fra gymnasieeleverne blandt andet afsløret, at mange ser Videnskabsklubben som en unik mulighed for at få erfaring med formidling og undervisning. Flere nævner, at det forhåbentlig kan hjælpe dem fremadrettet, når de skal ud på jobmarkedet:

– Jeg håber, at jeg kan udvikle mine kompetencer inden for formidling, da jeg vil uddanne mig til naturvejleder, skriver én elev eksempelvis, mens en anden håber på at kunne bruge undervisningserfaringen til en dag at blive gymnasielærer.

Kræver vovemod at melde sig som mentor

Tilmeldingen som seniormentor har været åben siden 28. marts, og Videnskabsklubben har indtil videre modtaget ansøgninger fra gymnasieelever fra blandt andet Støvring, Aarhus, Gentofte og Lyngby.

Direktør Rikke Schmidt Kjærgaard glæder sig over, at der allerede nu er mange gymnasieelever om buddet. Hun har samtidig stor respekt for, at mentorerne har mod på at indtage en underviserrolle over for de mindre elever fra 4. til 6. klasse.

– Det er faktisk rigtig svært at stille sig op foran andre mennesker og formidle et budskab på en letforståelig og engagerende måde. Det ved enhver, der har prøvet at skulle tale foran en hvilken som helst forsamling, siger hun og fortsætter:

– Men det er jo netop, når man kaster sig ud på dybt vand, at man lærer mest. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det giver gymnasieeleverne en helt uvurderlig erfaring og nye kompetencer, som de får gavn af senere i livet.

Hovedformålet er at have det sjovt sammen

Som seniormentorer har gymnasieeleverne ansvaret for at planlægge og gennemføre 7 ugers undervisning i naturvidenskab, én eftermiddag om ugen, for enten 4., 5. eller 6. klasses elever. Ofte får de hjælp af juniormentorer fra 8.-9. klasse.

Der er ingen karakterer eller konkurrence indblandet i Videnskabsklubben, hovedformålet er at have det sjovt med naturvidenskaben og med hinanden. Programmerne indebærer eksempelvis eksperimenter med gær og balloner, undersøgelser af abekranier, bakterier under mikroskop og udforskning af Danmarks natur i fremtiden med virtual reality.

Udover den erfaring, der ligger i opgaven som mentor, er der da også mange af de unge, der først og fremmest er motiverede af muligheden for at få en fed oplevelse.

– Jeg ved, at det bliver en kæmpe oplevelse at få lov til at lære fra sig og måske være med til at inspirere! Det, tror jeg, er den største glæde ved læring – at man kan videregive den, skriver en af de gymnasieelever, der for første gang har valgt at kaste sig ud i mentorrollen.

Vil du også være mentor?

Hvis du også har fået mod på at melde dig som seniormentor i Videnskabsklubben, skal du skynde dig ind på www.videnskabsklubben.dk/bliv-mentor. Tilmeldingen er åben frem til 7. juni 2019.

Det er ikke et krav, at du på forhånd ved alt om naturvidenskab – vi skal nok give dig de nødvendige informationer. Det vigtigste er, at du er klar på at tage ansvar for forløbet med de andre mentorer og, ikke mindst, på at have det supersjovt med miniforskerne fra de mindre klasser!

Grib muligheden for at kaste dig ud i noget nyt, og brug dit efterår på noget, der virkelig batter. Både for dig selv og for andre.